Káva

18. března 2011 v 13:14 | Božka |  ->Ostatní
http://www.svet-bydleni.cz/Files/Backup/kavaODkavarnika01.jpg

Za objev populárního nápoje prý vděčíme kozám. Jejich pastevec, jménem Kaldi si totiž všiml, že kozy, pasoucí se na jakýchsi keřících jsou čilejší a v noci se jim nechce spát. Vyzkoušel sníst pár plodů z keře a byl svěží jako ty kozy.



Takže díky všímavému pastevci koz máme vynikající nápoj na zahnání ospalosti, zvýšení koncentrace, probuzení líné šedé kůry mozkové nebo na nastartování tvůrčích schopností.

Káva, respektive kofein, zrychluje tep, uvolňuje hladké svalstvo, rozšiřuje tepny a stimuluje srdce a dýchání, takže pomáhá lidem postiženým astmatem. A vypadá to, že pijákům kávy se vyhýbá cirhóza jater. Kofein také zvyšuje výkonnost u vytrvalostních sportů, takže není divu, že ho Mezinárodní olympijský výbor zařadil na seznam zakázaných podpůrných látek.

Pití kávy je mezi lidmi také populární proto, že prý urychluje vystřízlivění a že se po něm hubne. První tvrzení pravda není, to druhé - částečně - ano. Kofein totiž dočasně přispívá k mobilizaci tukových zásob a způsobuje, že pracující sval tuk využije jako zdroj energie. Tento účinek však není trvalý - po několika dnech "kofeinové kůry" efekt zmizí a nastupuje zvýšená únava a stěží ukojitelný pocit hladu.

Nicméně káva má i negativní účinky. Pokud se to s ní přežene, může způsobit i pocit úzkosti či předrážděnost, může nastat i bolest břicha. Káva totiž zvyšuje kyselé prostředí v žaludku, proto se její pití nedoporučuje lidem se sklonem k pálení žáhy, žaludečními a dvanáctníkovými vředy. Pít by ji neměli ani epileptici, protože snižuje účinek některých léků.

Občas se objeví názor, že kofein by měl být zařazen mezi návykové látky. Světová zdravotnická organizace (WHO) ale konstatovala, že neexistují žádné důkazy o tom, že by konzumace kofeinu vedla k stavům, doprovázejícím ostatní drogy, že nesplňuje kritéria pro zařazení mezi drogy.

Ideální množství vypité kávy jsou 2-3 šálky denně, u lidí, jejichž denní dávka je více než 5 šálků, se zvyšuje riziko onemocnění srdce, může dojít až k infarktu. Lidé, pijící mnoho kávy také mohou mít problém s ledvinami, protože jde o diuretikum. Kofein se také může z části podílet na zvýšení rizika vzniku osteoporózy.

Při pití kávy totiž dochází k vylučování vápníku z těla, proto by každý, kdo si dá za den alespoň dvě kávy, měl vypít sklenici mléka nebo sníst jogurt pro jeho doplnění.

Více než tři šálky kávy za den by neměly pít ani těhotné ženy. Kofein totiž v těhotenství prochází i placentou a při jeho nadměrném příjmu může dojít ke snížení růstu plodu. Při kojení je kofein obsažen v mateřském mléku, takže dítě pak může být podrážděné a trpět nespavostí. V období kojení by neměla denní dávka kofeinu přesáhnout 2-3 šálky kávy.

Možná si říkáte, že pro určení spotřeby kávy je "šálek" dost neurčité měřítko. Tak přesněji - smrtelná dávka kofeinu je 150 mg/kg, to je pro 100 kg těžkou osobu 15 g, přepočítáno na kávu je to 25 litrů. Nejvyšší dávka, kterou člověk přežil, byla 24 gramů…

zdroj:venusanka.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Charlotte Charlotte | Web | 20. března 2011 v 21:44 | Reagovat

tak to som nevedela že vlastne za kávu môžme vďačiť kozám, zas som o niečo múdrejšia :) :D

2 ..::NaTušQa =)::..tvoje crazy SB♥.. ^__^ ..::NaTušQa =)::..tvoje crazy SB♥.. ^__^ | Web | 25. března 2011 v 21:39 | Reagovat

ja kávu nepijem..:D..mne to vôbec nechuti xD

3 Bětuška Bětuška | Web | 27. března 2011 v 17:42 | Reagovat

Ahojky! Máš moc krásný blogísek, já si ten můj rozjela úplně od znova a byla bych ráda, kdybych zase měla nějaké spřátelené blogy nebo prostě někoho, kdo by četl moje články.. Nechtěla by ses přidat? Kukni a napiš, díky moc ;)

4 lona lona | 31. března 2011 v 19:32 | Reagovat

Ahojk ...ja si kavu davam skoro kazdy den :D aspon o ni vim neco noveho ;) ...jak pak je?

5 *Kikuška* *Kikuška* | Web | 2. dubna 2011 v 19:27 | Reagovat

Ahoj dala bys mi hlas sem:http://grafika-na-tvuj.blog.cz/1103/11-kolo-sonb#komentare
pro Kikušku
Díky...
Kdykoliv hlas oplatim :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama